Forelesning 1
Antropologiens grunnleggende spørsmål:
"Hva er det som egentlig foregår her?"
Ex.
Går Treschows gate. Sagene. (Mitt utseende - litt "frant", langt hår.)
Før broen, krysser gresset, eldre, litt forsoffen mann (ubarbert) kommer på asfalten, sier noe jeg ikke
hører (jeg tenker - han vil ha penger)
"Dem fanger ørret i ælva. Han i den blå jakka fikk en regnbueørret på nesten en halv kilo."
Så fint...
"Det blir ikke noe av det med fisken [i Akerselva]. Det er kapitalkreftene
som styrer hele greia. Kapitalen bare forurenser - det er bare profitten de
tenker på."
Ja, men det er jo fint de kan fiske så lenge det varer...
"Ja, nå skal de jo legge ned [fabrikken] her borte også (peker
vagt med armen). Det lønner seg ikke (forakt i stemmen)."
Ja, er det ikke fælt...
"Jeg har ei lita bu oppe ved Åklungen. Pleier å dra opp dit for å fiske. Trenger ikke stå her."
Pause
"Hva tror du egentlig om kapitalkreftene for tiden?"
Nei, jeg vet ikke ordentlig...
Høflig, litt dau avslutning
"Hva er det egentlig som foregår her?"
Du er observatør - ser dette utenfra. Beskrivelsen er alt du har å gå på.
Du må foreta en serie valg.
... Før du kan si noe meningsfullt i det hele tatt må du bestemme hva som er situasjonens
kontekst:
Noen eksempler:
- Sagene - gammelt arbeiderstrøk - mye nedleggelser nå.
- Tolke mitt/hans utseende (hvilke grupper tilhører vi?)
- Generasjoner.
- Hva vet han og jeg om hverandre?
- Er slike møter vanlige?
... Og du må bestemme deg for hvilke elementer situasjonen består av. Hva er data? F.eks.
- Begreper: Fiske, Kapitalkreftene, Forurensning.
- Aktører: (er fiskerne med?)
- Handlinger:
- Symboler: (Meningsbærende gjenstander)
... Begge disse skrittene er relativt enkle, selv om de nødvendigvis må være arbitrære. De virkelige problemer oppstår når du begynner å plassere elementene i konteksten...
... I seg selv sier dette nemlig ingenting. For å kunne lese noe ut av dem overhode må du i tillegg ha en eller annen form for antagelse om hva som er det vesentlige ved situasjonen... Antagelsen kan i utgangspunktet være meget enkel - f.eks. at det eksisterer et eller annet slags fellesskap mellom ham og meg...
... Men hvor ligger dette fellesskapet? I måten vi oppfører oss? Ikke i hva vi gjør, men i måten vi gjør det på?
Hvordan skaper vi/unngår vi samhandling?
Offentlig oppførsel: Et av mange eksempler. I en annen sammenheng kunne han ha spurt om
været. Vekt på min signalisering av at jeg egentlig ville avslutte samtalen snarest mulig.
Hvordan markerer jeg overganger fra "han vil ha penger", til "han vil bare snakke", til "nå er det
nok".
(a) Normer for riktig adferd
(b) Innovasjon, avvik fra normer, evt. Utilstrekkelighet
... Med mere data kunne vi så gå videre og spørre mere generelt om hvordan grupper dannes eller ikke dannes i dette samfunnet...
... Kanskje det er et dypere fellesskap? Hvilke felles verdier / stil uttrykker det at vi samhandler slik vi gjør?
... Hvor går grensene for gruppen som deler disse verdiene?
F.eks. Norge: Sammenligner dette mønsteret med f.eks. (italienere). Stil / Implisitt innhold i det som sies: Saklighet. Fokusering på nytte fremfor nydelse.
... Eller kanskje vi begge spiller for et publikum. Hvilket inntrykk gjør vår samhandling på publikummet? Hvilke retoriske midler brukes for å oppnå dette inntrykket, for å gi kraft til våre utsagn?
Kultur / natur: Symbolbruk. Forankring til almene symboler - gir dialogen en relevans utover situasjonen. Mulige tolkninger: |
(a) Kapitalkreftene = Naturødeleggerne. (Men hva betyr så "natur"? Hva er det de
ødelegger?) (kjeding av symboler) |
... Ved å gå videre på dette kan imidlertid observatøren avdekke at vi ikke er enige - konflikt. F.eks.: |
(b) Fiske i byen en anomali. Det er noe galt med miljøvern for ham - dette oppfatter ikke jeg.
(anomali) |
... Deler av retorikken kan dessuten vise seg å være helt uvilkårlig - avslørende... Vår oppførsel kan avsløre våre ord... F.eks.: |
(c) Jeg gikk på gresset. Han gikk på asfalten. Oppførselsmønstre - antyder generasjonsforskjell. For meg er gress viktig / natur (undersøkelse vil vise at jeg går der fordi...) symbol vs. handling (kultur vs. samfunn) |
... Altså la oss gå videre og anta at det er en forskjell mellom ham og meg...
... Hva slags forskjell? Er det f.eks. en klasseforskjell?
Forholdet mellom klasser - intellektuelle og arbeidere: Spør han meg om "revolusjonær strategi"? M.a.o. er han desorientert om det som skjer idag, og vil ha min vurdering av det?
... Hva innebærer klasseforskjellen?
(a) ren forskjell (klassespesifikke
koder)
(b) endring: bud på samarbeid (allianse)
(c) endring: eskalerende konflikt (klassekamp)
... Men hva med generasjonsforskjellen? Er det vi ser kanskje bare et tegn på at en endring i klasseforholdene allerede har skjedd? historie i nåtiden...
Hvilken tid hører begrepene hjemme i (historisk kontekst)? Fiske, kapital (30-åra?). Kapitalkreftene (60-åra?). Forurensning (80-åra?). Fagforeninger - Motbevegelser (ml-ere) - Miljøvern. Evt. utvikling mot media-samfunn: Organisasjon, ideologi, media.
... Og hvis det er slik, hva kan vi lese av det?
OSV. OSV. OSV.
To generelle poenger med alt dette:
Derfor avhengig av et apparat som både åpner for tolkning og begrenser den. Antropologi er et slikt apparat.
For å tolke må du ha:
a) Data: Data er beskrivelser, og allerede i dette ligger et utvalg.
b) Kontekst-data: Denne velges ut i ennå høyere grad.
c) Retningslinjer for å bestemme hva som er tekst og kontekst.
d) Retningslinjer for å bestemme relevante spørsmål.
e) Retningslinjer for å stanse spørsmålene.
c, d og e) er teori.
Det spesielle med antropologi at det representerer et forsøk på å gripe situasjonen i sin helhet (holisme) - et paradoks, fordi uendelig dybde.
Denne ambisjon har viktige konsekvenser for fagets teoribygning.
ILLUSTRASJON:
Situasjonen som et uoverskuelig felt.
Tolkninger tar utgangspunkt forskjellige steder, og brer seg utover derfra. De definerer sitt utgangspunkt som den delen av feltet som er relevant. Et slikt utgangspunkt kan kalles et begrep eller en teori:
a) Tolkningen er laget for å funke innenfor sitt felt, og det er her den funker best.
b) Tolkningen deformerer virkeligheten mer og mer jo lenger den kommer fra utgangspunktet.
c) Utgangspunktene kan ikke selv avgrenses.
Begreper og teorier markerer vage områder. Folk kan enes om begrepet selv - bruke det (tilhøre en skole). Men dette betyr ikke at de vil være enige i hva begrepet betyr. Begrepet er egentlig et slags spørsmål - man er enig i at det markerer et eller annet, og intuitivt er man mer eller mindre enig om hva dette er. Men det utspiller seg store diskusjoner om hva dette innebærer, hva det egentlig betyr. Begrepene selv tolkes. Ofte snakkes det som om begrepet hadde en "egentlig" betydning, som man må finnes ("hva betyr egentlig `funksjon'?")
Derfor viktig:
Begreper
(Sett opp skjema før forelesningen...)??
Partsystemer - problemer med dette når holistisk
Derfor erstattes ofte med en serie med begrepspar. Eksempler
Kultur / samfunn Mening / samhandling |
|
Status / rolle | Kategori / gruppe |
Struktur / funksjon | |
Norm / verdi | Aktør / system Mikro / makro |
Egalitær / hierarkisk |
Kommentarer:
1) Merk glidende overganger fra topp til bunn imidlertid ikke innebærer synonymitet mellom ytterpunktene => delvis overlapp mellom begrepene, delvis motsetning
2) Dualismer: delvis absolutte, delvis kontinuum
3) Mye analyse i praksis består i å ta utgangspunkt i partsystemer og "forklare dem over på" dualismene