Fra: Nielsen, Finn Sivert. 1996. Nærmere kommer
du ikke... Håndbok i antropologisk feltarbeid. bergen:
Fagbokforlaget.
Tips for videre lesning
Nedenfor er det samlet noen
sentrale titler fra litteraturen om feltarbeidet, som
reflekterer noe av bredden i denne litteraturen og peker på
viktige felter for videre lesning. Utvalget er skjønnsmessig,
og er ikke ment å være representativt for
feltarbeidslitteraturen som helhet.
Metodiske klassikere:
Feltarbeidets offisielle
klassiker, Notes and Queries on Anthropology (redigert av
Brenda Z. Seligman: 1957) er et samleverk skrevet av flere av
britisk antropologis mest kjente navn. Det er innredet på
feltarbeid i eksotiske kulturer, og dekker metodiske og
praktiske problemer i håndboks form. Feltarbeidets uoffisielle
klassiker er Bronislaw Malinowskis A Diary in the Strict
Sense of the Term (1967), som består av de private
dagbøkene til "feltarbeidets far", og
"avslører" ham som et følsomt, ensomt og
temperamentsfullt menneske. En tredje klassiker er William Foote
Whytes Street Corner Society: The Social Structure of an
Italian Slum (1943), som i 1955 kom i en ny utgave med et
langt metodisk appendix, hvor temaer som intervjuteknikk og
rollemanipulasjon for første gang tas opp systematisk.
Helsemessige og psykologiske
problemer i felten:
Det har nylig har kommet en bok
som dokumenterer hvordan antropologer innreder seg praktisk i
felten, og hvilke risikomomenter de utsetter seg for –
herunder sykdommer, ulykker, psykisk stress: Nancy Howell har
skrevet boken Surviving Fieldwork (1990) som en rapport
til den amerikanske antropologforening. Boken tar opp dødsfall,
sykdom og ulykker på feltarbeid, og har avsnitt bl.a. om
problemer i forbindelse med hjemkomsten fra felten, om å ha med
ektefelle og barn på feltarbeid, om feltmedisin. Det gis en
mengde nyttige anbefalinger og litteraturtips. Et av temaene som
Howell tar opp, "kultursjokk", gjøres til gjenstand
for en mer detaljert drøfting av psykologene Adrian Furnham og
Stephen Bochner i boken Culture Shock: Psychological
Reactions to Unfamiliar Environments (1986). John Wengle har
skrevet om feltarbeidspsykologi i Ethnographers in the Field:
The Psychology of Research (1988). Mer generelt tar Sherryl
Kleinman og Martha A. Copp opp følelsesmessige aspekter ved
antropologens opplevelse av felten, i: Emotions and Fieldwork
(1993). Carolyn Nordstrom og Antonius Robben har redigert
samlingen Fieldwork under Fire: Contemporary Studies in
Violence and Survival (1995), som inneholder flere
interessante studier av feltarbeid i krigstid og under trussel
av andre former for vold.
Forskningsetiske problemer:
Den amerikanske
antropologforenings etiske kodeks (American Anthropological
Association 1971), er et forsøk på å ta stilling til de
etiske dilemmaene feltarbeideren støter på. Det finnes ikke
fasit-svar på disse dilemmaene, men her gis likevel mange
nyttige og viktige påminnelser. I Norge har man ingen spesiell
etisk kodeks for antropologer, men Den nasjonale komité for
samfunnsfag og humaniora har utarbeidet et hefte med mer
generelle forskningsetiske retningslinjer (NESH 1993). Peggy
Reeves Sanday har redigert samlingen Anthropology and the
Public Interest (1976) hvor en rekke problemer omkring
antropologens forhold til statlige oppdragsgivere og sponsorer
diskuteres. Med utgangspunkt i det mislykkede amerikanske Project
Camelot har Irving Louis Horowitz redigert en samling
artikler (1967) som vurderer dette berømte
"spion-prosjektet" (se kapittel 1) fra forskjellige
synsvinkler. Det klassiske arbeid om antropologiens
problematiske forhold til den Tredje Verden er Talal Asads
antologi Anthropology and the Colonial Encounter (1973),
hvor disse spørsmålene tas opp i et bredt perspektiv.
Teoretiske refleksjoner om
feltarbeid:
Av litteraturen på dette
feltet skal bare nevnes to titler: Marc Manganaros samling Modernist
Anthropology: From Fieldwork to Text (1990), med bidrag fra
en rekke kjente navn innen moderne britisk antropologi, og
Kirsten Hastrups lange essay Det antropologiske prosjekt: om
forbløffelse (1992). I Manganaros samling tas en rekke
faghistoriske, etiske og formidlingsmessige problemer opp, utfra
et diskurs-teoretisk (se Glossar) perspektiv. Hastrup ser
mer spesielt på eksistensielle aspekter ved
feltarbeidsopplevelsen.
Feltarbeidsbeskrivelser:
Selvbiografiske
feltarbeidsbeskrivelser er det etterhånden blitt mange av. Noen
av disse er hverken mer eller mindre enn skildringer, og kan ha
et humoristisk eller skjønnlitterært preg. En egen sub-genre
innen arten er memoirer forfattet av antropolog-hustruer
(Woodbury 1985 gir en oversikt over slike arbeider). Den
første, klassiske feltarbeidsskildring er Laura Bohannans Return
to Laughter (1954) fra hennes feltarbeid blant tiv. Her gis,
i en personlig, humoristisk og levende stil, et innblikk i de
vanskelighetene som en nybakt ung kvinnelig amerikansk
antropolog møtte på sitt første feltarbeid i Vest-Afrika.
Lignende historier er senere blitt fortalt av bl.a. Nigel Barley
(1983: en distré britisk professortype med endeløse problemer
i en landsby i Kamerun), Barbara Gallatin Anderson (1990: en ung
amerikansk kvinne på feltarbeid i en landsby i Danmark), og
Jean-Paul Dumonts allerede klassiske The Headman and I
(1992), som gir et sjeldent subtilt og humoristisk bilde av
feltarbeidets personlige sider. Enda mer intim blir Manda Cesara
(1982) i sin selvbiografiske skildring av egne
kjærlighetsforhold i felten – en bok som i sin tid var
nærmest en skandale. Feltarbeidets mer ekstreme sider
illustreres kanskje best av to journalistiske beskrivelser. Den
ene er John Howard Griffins Black Like Me (1960), som
beskriver en hvit journalists opplevelser etter at han svertet
huden og levde i månedsvis som svart mann i Sørstatene i USA
på 1950-tallet. Den andre, Arne Olav Øyhus' Kawacha!
(1986) er en skildring av en norsk antropologs oppleveler da han
ble kidnappet av en gruppe unge frihetskjempere under sitt
arbeid for Kirkens Nødhjelp i Sudan, og holdt i fangenskap av
dem i flere måneder.
Feltarbeidsanalyser:
Jeg har skilt
feltarbeidsbeskrivelser fra feltarbeidsanalyser for å
markere at noen beskrivelser av egne feltarbeid gjør mer enn
bare å beskrive hva som skjedde, og diskuterer opplevelsene i
et eksplisitt metodisk lys. Klassikerene her er Hortense
Powdermakers Stranger and Friend: The Way of an
Anthropologist (1966) og Rosalie H. Wax' Doing Fieldwork:
Warnings and Advice (1971). Styrken i begge bøkene er deres
konkrete og ofte nærgående personlige detaljer som løper
parallelt med en stø og klarsynt refleksjon over
feltarbeidsmetode. Mer detaljert omtale av begge tekstene gis
flere steder i denne boken. Det er i denne genren mer enn noen
annen at kvinnelige antropologer har vært pionerer og
trendsettere. Det eneste arbeid av en mannlig forfatter som
kommer i noenlunde samme kategori som de to ovenstående, er
Paul Rabinows Reflections on Fieldwork in Morocco (1977),
men denne er mindre direkte, og mer filosofisk og litterær enn
dem. Det var også kvinnelige antropologer som for første gang
satte sammen en stor antologi av artikler som tok opp problemer
av denne typen, Peggy Goldes Women in the Field:
Anthropological Experiences (1970). Her finner vi metodiske
klassikere som Jean Briggs' Kapluna Daughter, Laura
Naders From Anguish to Exultation og Hazel Hitson
Weidmans On Ambivalence and the Field. Mange år senere
var det igjen kvinnelige antropologer som sto bak en tilsvarende
antologi om å ha med barn i felten, Joan Cassells Children
in the Field: Anthropological Experiences (1987). En tredje
antologi av denne typen ble utgitt av Don Kulick og Margaret
Willson i 1995: Taboo: Sex, Identity and Erotic Subjectivity
in Anthropological Fieldwork. Her går forfatterne analytisk
til verks mot de mest intime aspekter av sine feltarbeid. I
nordisk sammenheng har Kirsten Hastrup og Kirsten Ramløv
redigert antologien Feltarbejde. Oplevelse og metode i
etnografien (1988a) hvor konkrete felthistorier gjøres til
gjenstand for metodisk refleksjon. Av norske bidrag til genren
kan nevnes Fredrik Barths Andres liv - og vårt eget
(1980a), som er en stillferdig og innsiktsfull innføring i én
antropologs feltarbeidsliv.
Feltarbeidsteknikker:
Feltarbeidsteknikk vil ikke bli
belyst her i noen detalj, men noen få arbeider bør likevel
nevnes. J. Van Velsens artikkel The Extended-case Method and
Situational Analysis fra 1967 var en av de første
systematiske beskrivelser av hvordan kontekstuelle data kunne
brukes for å sannsynliggjøre bestemte fortolkninger av sosiale
situasjoner (cases). Artikkelen utkom i en samling
redigert av Arnold L. Epstein (The Craft of Social
Anthropology), med bidrag fra flere kjente britiske
antropologer. Samme år (1967) kom antologien Anthropologists
in the Field, redigert av D.G. Jongmans og P.C.W. Gutkind,
hvor britiske og kontinentale antropologer (bl.a. Edmund Leach
og John Barnes) tar opp metodiske problemer forbundet med f.eks.
urbane studier, anvendt antropologi og fagetikk.
Det finnes også en rik flora
av bøker om mer spesialiserte feltteknikker: John Barnes' bok Networks
in Social Anthropology (1972) er et pionerarbeid som det er
verd å komme tilbake til. Her gjøres det rede for hvordan
kartlegning av sosiale nettverk kan gjennomføres i
praksis, som et første skritt mot å forstå uformelle
samhandlingsmønstre, skjulte makt-konsentrasjoner, og
muligheter for entreprenørvirksomhet. En systematisk
tilnærming til oppsamling av livshistorier gis i Interpreting
Life Histories (Watson og Watson-Franke: 1985). Feltmetodikk
for innsamling av slektskapsdata finnes i Alan Barnard og
Anthony Goods Research Practices in the Study of Kinship
(1984). Christopher Gregory og J.C. Altman har skrevet en
håndbok i feltarbeid innen økonomisk antropologi: Observing
the Economy (1989). Antropologers bruk av kvantitativ
metode tas opp til i Allen W. Johnsons Quantification in
Cultural Anthropology (1978), og Morris Freilich har
redigert samlingen Marginal Natives. Anthropologists at Work
(1970) hvor felttekniske problemer i grenselandet mellom
kvalitativ og kvantitativ metode diskuteres.
Feltarbeidshåndbøker:
Regulære lærebøker og
oppslagsverker om feltarbeid i tradisjonen fra Notes and
Queries finnes det etterhånden mange av. Noen er rent
praktisk orientert: en tittel som må nevnes i den forbindelse
er Robbins Burlings Learning a Field Language (1984), som
angir systematiske retningslinjer for hvordan man lærer et
fremmed (ofte skriftløst) språk i felten. Ellers kan
feltarbeids-manualene inndeles i to grupper: oversiktsverker og
felt-kurs.
Av førstnevnte type kan
følgende titler nevnes: Roy F. Ellens Ethnographic Research
(1984), som er det nye standardverket til den britiske
antropologforening (Association of Social Anthropologists).
Her finnes grundige og dekkende artikler om alt fra faghistorie
til fagetikk, slektskapsstudier til feltmedisin. Boken har en
omfangsrik litteraturliste, som kan være til stor nytte. Robert
M. Emersons antologi Contemporary Field Research: A
Collection of Readings (1983) har en ganske annen karakter.
Her er det samlet korte utdrag av mange av de beste tingene som
er skrevet innen feltarbeidslitteraturen, bl.a. bidrag av
Clifford Geertz, Michael Agar, Egon Bittner, Rosalie Wax og John
Van Maanen. George J. McCall og J.L. Simmons' Issues in
Participant Observation (1969) er en lignende tekst, men mer
praktisk orientert: artiklene tar for seg felttekniske
spørsmål, og beskjeftiger seg i mindre grad med overordnede
etiske og filosofiske problemer. Denne tendensen kommer enda
sterkere til uttrykk i Pertti J. og Gretel H. Peltos Anthropological
Research (1978), som beskriver et utall av metodiske grep,
og samtidig tar opp en del mer prinsippielle og overordnede
spørsmål. Ti år senere kom H. Russel Bernards Research
Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches,
som kan betraktes som en arvtager til Pelto og Peltos bok.
I motsetning til disse
oversiktsverkene er "felt-kursene" mer systematiske og
prosessorienterte. Michael Agars The Professional Stranger.
An Introduction to Ethnography (1980), er kanskje det mest
kjente eksemplar av arten, men har et noe snevert metodisk
fokus. James Spradleys to håndbøker The Ethnographic
Interview (1979) og Participant Observation (1980) er
prosessorienterte innføringer i hvordan man i praksis går frem
for å gjøre intervjuer og drive deltagende observasjon. På
dansk finnes et mer skildrende arbeid redigert av Ib Anderson
(et al): Om kunsten at bedrive feltstudier: En
erfaringsbasert forskningsmetodik (1992)
Visuell antropologi:
"Visuell
antropologi", bruken av film og foto i feltsammenheng, har
en rekke anvendelser i antropologien, fra dokumentasjon av
kroppsspråk og kartlegning av eiendomsgrenser til bruk i
formidling av forskningsresultater til et videre publikum. Tre
eksempler fra denne litteraturen kan nevnes. Allerede i 1967 kom
John Collier med Visual Anthropology: Photography as a
Research Method. Som tittelen sier, er dette en bok om
fotografi, og det legges vekt på dokumentasjonsteknikker. I
1983 kom Nico Bogart og Henk Ketelaar med samlingen Methodology
in Anthropological Filmmaking: Papers of the IUAES-Intercongress
Amsterdam 1981, hvor en rekke mer prinsippielle spørsmål
omkring antropologi og film taes tas opp. Viktige
problemstillinger omkring film som formidling versus film som
dokumentasjon diskuteres i Peter Crawford og David Turtons Film
as Ethnography (1992). Det finnes en egen visuell
antropologi-forening i Europa (IUAES), som står for en rekke
utgivelser.
Feltarbeid hjemme og ute –
feltarbeid på eliter:
Forholdet mellom feltarbeid
"hjemme" og "ute" diskuteres i kapittel 4.
Av litteraturen om emnet kan to samlinger fremheves. Den
første, Donald Messerschmidts Anthropologists at Home in
North America: Methods and Issues in the Study of One's Own
Society (1981) er praktisk orientert, og tar opp konkrete
utfordringer ved studier i byer, på landet, i helseverket og
skolen, og i oppdragsforskning. I Anthony Jacksons samling fra
1987, Anthropology at Home, er fokus mer teoretisk og
preget av britisk forskningstradisjon. I diskusjonen omkring
feltarbeid hjemme og ute dukket det tidlig opp en interesse for
studier av eliter, og det er av flere blitt fremhevet at
antropologien potensielt har mye å bidra med nettopp her. Det
er vokst frem en liten litteratur om de spesielle metodiske og
etiske problemer som reises i forbindelse med feltarbeid av
denne typen ("studying up"). En foregangskvinne
i slike studier var Laura Nader, som i 1972 kom med den
programmatiske artikkelen Up the Anthropologist: Perspectives
Gained from Studying Up. I artikkelen Studying Elites:
Some Special Problems av B. Harrell-Bond (1976) finner man
en rekke mer konkrete metodiske tips.
Feltarbeid som livsprosjekt:
Det langvarige feltarbeid er og
forblir et antropologisk ideal (se kapittel 2), og siden mange
kommer tilbake gjentatte ganger for å gjøre feltarbeid på
samme sted, kan noen feltarbeidssekvenser strekke seg over
tiår. En rekke prosjekter av denne type presenteres i George
Foster (et als) samling Long-Term Field Research in Social
Anthropology (1979), og de metodiske utfordringer ved slike
engasjementer tas opp. I Don Fowler og Donald Hardestys samling Others
knowing Others: Perspectives on Ethnographic Careers fra
1994, diskuteres lignende lange prosjekter, men her legges det
større vekt på hvordan prosjektet former feltarbeideren enn
på prosjektet selv. Et lignende fokus anlegges av Judith Okely
og Helen Callaway i samlingen Anthropology and Autobiography
(1992), hvor bl.a. problematiske aspekter ved sammenblanding av
karriere og liv diskuteres teoretisk. Dan Rose har skrevet en
liten bok Living the Ethnographic Life (1990), hvor
feltarbeidet som livsprosjekt blir eksplisitt problematisert.
Antropologiske monografier:
Nedenstående liste er ikke på
noen måte ment å være uttømmende. Utvalget er subjektivt og
reflekterer mine egne preferanser. Jeg har har forsøkt å gi et
inntrykk av bredden i faget, og samtidig antyde noen steder hvor
en interessert leser kan begynne å oppdage antropologien. Noen
av monografiene blir omtalt i bokens hovedtekst, ellers fremgår
temaet som regel av tittelen. Spesielt vanskelige bøker er
merket med *. Listen er ordnet kronologisk etter det året boken
opprinnelig kom:
Mead, Margaret (1928):
Coming of Age in Samoa.
Malinowski, Bronislav
(1935): Coral
Gardens and Their Magic.
Bateson, Gregory (1936):
Naven. A Survey of the Problems Suggested by a Composite
Picture of the Culture of a New Guinea Tribe drawn from
Three Points of View, Revised edition 1958.
Evans-Pritchard, Edward E.
(1940): The Nuer.
Whyte, William F. (1943):
Street Corner Society. The Social Structure of an Italian
Slum, Revised edition 1955.
Fortes, Meyer (1949):
The Web of Kinship among the Tallensi.
Leach, Edmund (1954):
Political Systems of Highland Burma.
Lévi-Strauss, Claude
(1955): Tristes
Tropiques.
Wolf, Eric R. (1959):
Sons of the Shining Earth.
Geertz, Clifford (1960):
The Religion of Java.
Barth, Fredrik (1961):
Nomads of South Persia. The Basseri Tribe of the Khamseh
Confederacy.
Pehrson, Robert N. (1964):
The Bilateral Network of Social Relations in Könkämä
Lapp District.
Rappaport, Roy (1968):
Pigs for the Ancestors. Ritual in the Ecology of a New
Guinea People.
Briggs, Jean L. (1970a):
Never in Anger. Portrait of an Eskimo Family.
Henriksen, Georg (1973):
Hunters in the Barrens: The Naskapi on the Edge of the
White Man's World.
Blok, Anton (1974):
The Mafia of a Sicilian Village - 1860-1960. A Study in
Violent Peasant Entrepreneurs.
Schimmel, Annemarie (1975):
Mystical Dimensions of Islam.
Latour, Bruno og Steve
Woolgar (1979): Laboratory
Life. The Construction of Scientific Facts.
Rosaldo, Michelle Z.
(1980): Knowledge
and Passion. Ilongot Notions of Self and Social Life.
* Feld, Steven (1982):
Sound and Sentiment. Birds, Weeping, Poetics, and Song in
Kaluli Expression.
Bloch, Maurice (1986):
From Blessing to Violence. History and Ideology in the
Circumcision Ritual of the Merina of Madagascar.
* Kapferer, Bruce (1988):
Legends of People, Myths of State. Violence, Intolerance,
and Political Culture in Sri Lanka and Australia.
* Strathern, Marilyn
(1988): The
Gender of the Gift. Problems with Women and Problems with
Society in Melanesia.
Adler, Patricia A. (1993):
Wheeling and Dealing. An Ethnography of an Upper-Level
Drug Dealing and Smuggling Community.
Vitebsky, Piers (1993):
Dialogues with the Dead. The Discussion of Mortality
among the Sora of Eastern India.
|