Ytringsfrihetens uutholdelige grenser
Finn
Sivert Nielsen
Med
Jyllandspostens Muhammedtegninger har debatten om danskene og de fremmede
nådd et kvalitativt nytt nivå av stupiditet. Mens Pittelkow og Jespersen hyller
den særlige "sammenhengskraft" som binder Danmark sammen (en oppgave
man ellers skulle tro falt ganske naturlig for en kraft av nettopp dette slag),
synes landets politiske og mediale ledere med oppbakning fra store deler av
befolkningen fast bestemt på å komme Osama bin Laden i forkjøpet og sprenge
det yndige – og en gang dejlige – land til pinneved.
Siden
Ekstrabladet og den foghrasmussenske regjering løftet det famøse "lokk"
fra den danske innvandringsdebatt har det vært god tone for ansvarlige politikere
og mediefolk å ytre seg offentlig om landets ikke-etnisk-danske befolkning på
nedlatende, fornærmende, usaklig og i siste ende rasistisk vis. Mens folketinget
vedtar lover som mistenkeliggjør eller diskriminerer mot innvandrere, og gatens
parlament utsetter dem for vold og fornedrelser, forstøtes de av markedets usynlige
hånd til fattige ghettoer med voksende psykiske, utdannelsesmessige, stoffrelaterte,
jobbmessige og kriminelle problemer. Den sjokkerende lave turisttilstrømningen
til Danmark i selveste HCA-året taler sitt tydelige språk: Danmark er ikke lenger
så "dejligt" et land, selv for betalende utlendinger fra EU. Og for
herboende muslimer, som siden 2001 også utsettes for vedvarende internasjonal
hets, er situasjonen utvilsomt i ferd med å bli uutholdelig.
Ingenting
av dette synes i synderlig grad å bekymre det politisk-mediale Danmark. Men
dét gjør til gjengjeld ytringsfriheten. I september 2005 betror komikerklovnen
Frank Hvem til Jyllandsposten at han "ikke tør pisse på Koranen
for åben skærm" av frykt for represalier fra muslimske ekstremister som
dem som myrdet Theo van Gogh. – Selvsensur, roper mediene. – Ytringsfriheten
er truet! Og i et tappert forsvar for den terrortruede ytringsfrihet inviterer
Jyllandsposten tolv modige karikaturtegnere til å portrettere Muhammed
(en blasfemisk handling for muslimer) på avisens forside.
Så
langt er det dessverre ikke noe bemerkelsesverdig ved denne historien. Slikt
idioti har etterhånden i mange år dominert det danske mediebildet. Men denne
gangen er det noen som reagerer. Ambassadørene fra elleve muslimske land har
forfattet et åpent brev til Anders Fogh Rasmussen, hvor han oppfordres til å
ta skritt for å stanse den pågående hets av muslimer i Danmark. Det nekter han
å gjøre. Egypt truer med å trekke seg fra det dansk-egyptiske kulturhussamarbeidet.
Saken blir nå tatt opp på toppmøtet i Den Islamiske Konferenseorganisasjon i
desember.
Men
den uforlignelige Fogh Rasmussen nekter.
Fornektelse
Det
er vanskelig å bedømme om Rasmussens respons er uttrykk for hans habituelle
maktbrynde, hans provinsielle sneversyn, hans særlige bokføringtalent [jf.
Georg Metz], eller en heftig cocktail av alle tre, men uansett: Det er nå
vår historie for alvor blir interessant. For Rasmussen nekter. Og det
gjør han med den begrunnelse at han som statsminister (i motsetning til sine
kollegaer i de middelalderske land ambassadørene representerer) ikke har rett
til å sensurere pressen. Ytringsfriheten er et prinsipp.
Mange
dansker deler tydeligvis Rasmussens bekymring for ytringsfriheten. I Information
backes han opp ikke alene av partifeller og et infantilt heppekor fra Dansk
Folkeparti, men også av weiss på lederplass, ja selv av et ellers fornuftig
menneske som Erik Boel. I folketinget støtter en nesten samlet opposisjon statsministerens
håndtering av saken.
Det
er ikke lett å forstå hva som skjer. Det er da ingen som har bedt statsministeren
om å innføre pressesensur i Danmark? Men slik insisterer tydeligvis en samstemt
dansk offentlighet på å oppfatte saken, selv etter at Fügen Ok, den tyrkiske
ambassadør, eksplisitt har forklart at dette ikke var hensikten med ambassadørenes
brev. "Vi er ikke dumme," sier hun. Det samme kan dessverre ikke hevdes
om de fleste andre bidragsytere til denne unødvendige, hurtig eskalerende og
nå internasjonale krisen.
Et
eller annet sted må Danmark ha alvorlig vondt i ytringsfriheten. Hvordan skal
man ellers forstå den stedige uvilligheten fra nesten alle hold mot å se hva
denne saken egentlig dreier seg om. "Det her handler ikke om ytringsfrihet,"
sier Ok. "Intentionen var at opfordre (statsministeren) til at forbedre
situationen i landet, for det er alvorlig, det der er sket og meget provokerende."
(Information 28.10)
Klare
ord, skulle man tro. Hvorfor er det ingen som hører dem?
Ansvar
Oks
poeng burde være selvinnlysende. I et demokratisk samfunn har politikere et
ansvar, ikke bare for å oppfylle de "kontrakter" de velger å inngå
med majoriteten, men for å holde en anstendig tone i debatten og hindre mobbing
og tilsvining av minoriteter. La meg gi et eksempel:
I
2004 ble det innsendt en bombetrussel mot 17. mai-toget til Gran skole i Oslo
– en skole med mange invandrerbarn. Da var det en norsk politiker som viste
ansvarlighet. Utenriksminister Kristin Clemet fra partiet Høyre (tilsvarer danske
V+K) tok sin lille nevø i hånden og gikk selv i toget oppover Karl Johan sammen
med de bombetruede barna.
Dette
kalles anstendig oppførsel. Det er hverken mer eller mindre enn hva ambassadørene
forventer av Rasmussen: En unnskyldning på Jyllandspostens vegne, et
konstruktivt møte med ambassadørene, en offentlig oppfordring til å vise måtehold,
eller en annen vennlig gestus til danske muslimer. Isteden får de en belærende
leksjon om ytringsfrihetens prinsipper.
Det
er som om statsministeren og hans støtter med fullt overlegg går inn for å sprenge
Danmark i stykker ved å provosere frem stadig større og mer alvorlige konflikter
– med de adskillige tusen muslimene som lever her i landet, og med de mange
hundre millioner muslimene verden over.
Saken
dreier seg nemlig ikke om ytringsfrihet. I det minste ikke i den betydning
av ordet som finnes nedfelt i demokratiets kanoniske skrifter. Det dreier seg
isteden om en helt bestemt dansk versjon av ytringsfriheten, som mange
dansker av en eller annen grunn er særlig stolte av: "Den meget vidtgående
ytringsfrihed og den meget vidtgående ironi og satire i dansk mentalitet,"
som Birthe Rønn Hornbeck uttrykker det (Information, 28.10). Denne særlige
danske ytringsfrihet forlanger man nå at også fremmede lands ambassadører
skal forstå og underlegge seg. Men da ambassadørene ikke er berørt av regjeringens
drakoniske innvandringslover har de neppe tenkt å gjøre det.
Integrasjon
Men
det er også en annen grunn til at ambassadørene ikke kommer til å underlegge
seg Rasmussens bud, og dette er også en viktig grunn til at innvandreres "integrasjon"
i det danske samfunn generelt volder så store problemer. Den særlige danske
ytringsfrihet er nemlig langt vanskeligere å forstå for utenforstående
enn danskene selv synes å tro. Ikke fordi den er "meget vidtgående",
men fordi den samtidig – i andre sammenhenger – har meget snevre grenser som
det kan være fatalt å trå over. Og da tenker jeg ikke på det selvinnlysende
faktum at en klage fra den amerikanske ambassade nok ville få en litt annen
mottagelse enn de muslimske ambassadørenes brev. Jeg tenker på et langt mer
eksotisk og utvilsomt pæredansk paradoks.
Når
Jyllandsposten utstiller Muhammed, kalles en samlet dansk offentlighet
til forsvar for "den meget vidtgående ironi og satire i dansk mentalitet".
Men når Jørgen Leth begraver noen korte setninger av uviss sannhetsverdi dypt
i en erindringsbok, endres denne "mentaliteten" på en brå og (for
en utlending) komplett uforståelig måte til sin motsetning. Uten lov, dom eller
høringer fratas mannen både ære og erverv. Akkurat som i det gamle Sovjetunionen.
Etter
å ha sett disse to sakene utfolde seg parallelt i danske medier i de siste ukene
kan jeg ikke annet enn spørre meg selv om ikke all denne talen om ytringsfrihet
skjuler en helt annen agenda. Fra statsministerens side ligner det en kjærkommen
anledning til å score poeng på popularitetsbarometeret ved å diskreditere Tyrkias
EU-kandidatur, noe han lenge har manøvrert seg i stilling for å gjøre. Og fra
den bredere offentlighets side ligner det en benhard Jantelov som nådeløst straffer
dem som ikke lar seg integrere av landsbyens brutale sammenhengskraft og implisitte
diktatur.